Gi meg styrke - Yoga som trening

Det er viktig å trene eller holde kroppen i form. Det gjelder jo alle, men kanskje spesielt for oss som ikke klarer å være så aktive i det daglige.

 

I flere år har jeg trent yoga, av og på, og det er en treningsform jeg virkelig liker veldig godt. Grunnen til at jeg liker den så godt er at det er trening for både kropp og sinn, og selv om jeg har brukt hele kroppen i styrke og utholdenhet, så kjennes det mer ut som lek og velvære, enn trening. Så for meg er dette virkelig en lystbetont treningsform, og det er jo viktig at det er gøy å trene, ikke bare et slit.

 

Men etter at jeg ble syk, sluttet jeg å trene yoga, da det ble for smertefullt før jeg var kommet nok opp i dose på smertestillende medisiner. Da jeg var til fysikalsk rehabilitering på sykehuset før sommeren, sa fysioterapeuten min der at å trene yoga var like bra som å trene i treningsrommet hos fysioterapeut, som jeg hadde gjort frem til da. Så hun oppfordret meg til å starte med yoga igjen. Så jeg startet rolig og forsiktig med korte, lette sesjoner med Yoga øvelser.

Klart jeg har en del utfordringer jeg ikke hadde tidligere. Jeg har f.eks.problemer med å holde hendene og fingrene rett ned i gulvet når jeg skal støtte meg på hendene, så da bruker jeg en rispose-pølse (som jeg ellers varmer opp og legger over vonde og stive muskler) som jeg legger hendene på, slik at jeg slipper å ha fingrene strake. Og så bruker jeg en sofapute om jeg trenger ekstra støtte til å sitte strak og oppreist.

 

Lista må legges dag for dag. Jeg har ikke noen jeg trenger å kjempe mot eller sammenligne meg med, og godt er det. Jeg må hele tiden ta hensyn til kroppens signaler. Noen dager har jeg så vondt i håndleddene at jeg ikke klarer å støtte meg på armene, selv med risposen under, og da må jeg droppe øvelser som involverer det, og heller gjøre noen andre øvelser i stedet, eller gå til hvile-posisjoner. Eller jeg kan ha så vondt i knærne at jeg ikke klarer øvelser hvor jeg må legge tyngde på dem, osv. Og noen dager må jeg bare avslutte treningen før tiden, når kroppen forlanger det. Smerter har jeg alltid i kroppen, men det er hvor mye smerter som kommer igjennom til tross for smertestillende, hvor smertene sitter og selvfølgelig hvor utmattet jeg er, som er er avgjørende for om jeg trener, eller hvordan jeg trener. Og det er klart at jeg mister balansen , ruller skjevt, koordinerer feil og går litt på trynet, men det må en jo bare ta med en klype salt og en god dose latter :) 

Så da var det bare meg og min kropp, Yoga-matten, hjelpemidlene jeg nevnte over, og min fantastiske yoga-lærer Adrienne på YouTube ;)

Som jeg sa, så startet jeg veldig forsiktig, og klarer nå som regel 20-30 minutter trening (pluss/minus). Intensiteten er etter dagens form og nivå, men jeg merker jo at jeg gradvis blir sterkere i posisjonene igjen, og det gjør meg veldig glad.

 

Jeg har et ønske og mål om å trene yoga hver dag, eller nesten hver dag, men der er jeg jo ikke nå. Jeg tar avgjørelsen om å trene etter at jeg har stått opp og kjent på hvordan kroppen er. Jeg har også funnet ut at det er best for meg å trene om morgenen/formiddagen, når kroppen har hatt hele natten på hvile. Det er greit å finne ut av hva som passer best, og hvordan kroppen reagerer til forskjellige tider. Kroppen min trenger styrke og utholdenhet. Min hverdag er begrenset og passiv for det meste, og musklene i kroppen svekkes raskere enn de kan bygges opp igjen. Derfor er det ekstra viktig for de som er syke eller har en passiv hverdag å gi kroppen litt utfordring og signal om å være i live. Så jeg trener så ofte jeg orker. Og når treninga er over, må jeg legge meg og hvile en god stund før jeg orker å gjøre noe annet. Slik er det,

Men uansett, yoga er gøy! Det er en kjempegod treningsform, det er en fin måte å huske å puste riktig,og å komme i kontakt med oss selv og våre styrker og begrensninger. Og det er lett å tilpasse treningen til det nivå en er på, samme om en er syk eller frisk. Det finnes så mye en kan oppnå i yoga som går langt ut over det å trene, og bare hver og en av oss kan finne det i oss selv. Og jeg har funnet igjen gleden med å trene, og det er en god start :)

 

Lyset i meg hilser lyset i deg - Namaste <3

 

#Helse #hverdag #blogg #yoga #namaste #trening #treningsglede #hverdagsglede #hverdagsutfordringer #leveinuet #utfordresegselv # livetsomsyk #trenemedsmerter #smerter #kroniskesmerter #fattigue #ståpåvilje #kronisksyk

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Heidi

Heidi

43, Sandnes

Jeg liker å være med familie og venner, være kreativ på forskjellige måter, trene Yoga, meditere, lese en god bok, og mye mer ;)

Kategorier

Arkiv

hits